Marlijn Simons-Somhorst

CSR Manager bij Lidl Nederland

Nee, ze wilde niet naar ambtelijk Den Haag, zoals haar studiegenoten. Ondernemersdochter Marlijn Simons-Somhorst zet haar talenten in om Lidl te vergroenen. En waarom trekt iedereen daar toch zijn wenkbrauwen bij op? 'Zuinig zijn, sobere winkels, dat is voor ons zo vanzelfsprekend.'
Wat? Staat die dame van discountsupermarkt Lidl in de Duurzame 100? Veel mensen zullen even met de ogen knipperen maar de jury was er snel uit: Marlijn Simons-Somhorst, manager duurzaamheid van Lidl Nederland is niet alleen nieuwkomer op de lijst, ze eindigt met de zestiende plaats ook relatief hoog. En dat terwijl grote supermarktketens als Albert Heijn of Jumbo nog nooit een plekje wisten te veroveren.

Die verbazing over Lidl en werken aan een betere wereld kan Marlijn Simons-Somhorst (36) zich wel voorstellen. Maar als één winkelformule zich bij uitstek leent voor successen op dit terrein, is het wel die van de discounter. Simons: "Toen ik bij Lidl in 2011 aan de slag ging, kostte het me weinig moeite collega's mee te krijgen met mijn plannen." Het bestaansrecht van discounters is immers het beste product voor de laagste prijs. "Dat betekent dus zuinig zijn, kosten drukken. Zuinig zijn met water, zuinig met energie, slimme logistieke systemen ontwikkelen en sobere winkels. Dat is zo vanzelfsprekend. En producten verbeteren waar mogelijk: duurzaam hoeft echt niet duur te zijn."

Zelf leerde ze Lidl - nu ruim vierhonderd winkels, 17.000 medewerkers - pas kennen toen ze na haar studie internationale betrekkingen (Groningen) in 2007 begon bij het Centraal Bureau voor de Levensmiddelen, de koepel van supermarktketens. "Mijn medestudenten vertrokken naar het westen om te werken bij ministeries of andere overheidsinstellingen, ik koos voor het CBL in Leidschendam. Want dat commerciële ligt me wel. Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn vader was mede-eigenaar van een bedrijf dat onder andere windmolens verkocht - waarmee hij zijn tijd ver vooruit was."

Inderdaad, duurzaamheid en natuur, het is haar met de paplepel ingegoten. Een pragmatisch idealist, zo typeert zij zichzelf. "Mijn droom is dat over een paar jaar ons hele assortiment, dus alles wat in het winkelwagentje ligt verantwoord geproduceerd is."

Elke dag een stap in de goede richting, zegt Simons. "Alleen zo komen we er." 

Bron: Trouw